ولیعهد عربستان: منافع مشترک زیادی با اسرائیل داریم

ولیعهد عربستان ادعا کرد رئیس جمهوری سوریه جز با جنگ، قدرت را کنار نمی‌گذارد.
روزنامه الشرق الاوسط متن مصاحبه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان با مجله «تایم» آمریکا را منتشر کرد. او در این مصاحبه با وجود اختلافات عربستان با اردن نام آن را ضمن لیست کشورهایی قرار داد که تصمیم گرفته‌اند با گروه اخوان المسلمین به مقابله بپردازند.
اظهارات مذکور بن سلمان زمانی مطرح شد که برخی از اخبار حاکی از مقدمه‌چینی برای سفر این شاهزاده جوان به اردن است.
ولیعهد عربستان نام اردن را بار دیگر برای دومین بار در یک هفته بر زبان آورد، به صورتی که محافل سیاسی و رسانه‌ای اردن را غافلگیر کرد.


گروه اخوان المسلمین نهادهای قانونی در اردن داشته و جزو روند سیاسی و پارلمانی این کشور است تا جایی که سمیر مبیضین، وزیر کشور اردن اعلام کرد که این گروه بخشی جدایی ناپذیر از جامعه این کشور است.
هفته گذشته بن سلمان در گفت‌وگوی تلویزیونی با "مجله آتلانتیک" نام اردن را ضمن لیست کشورهای هم‌پیمان با عربستان آورد که هدف آنها به زعم او مقابله با محور "مثلث شر" یعنی ایران، اخوان المسلمین و دو گروه تروریستی داعش و القاعده است.
ولیعهد عربستان اعلام کرد: خطر اخوان المسلمین نسبت به دیگر گروه‌های تندرو بزرگتر است و هدف اصلی آنها تبدیل اروپا به قاره اخوانی‌هاست.
بن سلمان در گفت‌وگو با تایم در پاسخ به این سوال که عربستان برای مبارزه با تروریسم و افراط گری بیرون از این کشور چه اقداماتی انجام داده، مدعی شد: عربستان بزرگترین قربانی ایدئولوژی افراط‌گری است.
وی ادامه داد: انسان ناگهان به تروریست تبدیل نمی‌شود بلکه کم‌کم این اتفاق رخ داده و تشدید می‌شود. اخوانی‌ها هم، چنین هستند. اکثر تروریست‌های جانی مانند بن لادن، ابوبکر البغدادی، سرکرده داعش و غیر آنها همه ابتدا عضو اخوان المسلمین بودند.
وی گفت، خطر بزرگ این گروه در فعالیت آنها در اروپا نهفته است و هدف اصلی این گروه، تندرو کردن جوامع اسلامی در اروپاست. آنها امیدوارند که اروپا بعد از 30 سال به قاره اخوانی‌ها تبدیل شود و خواهان حکومت بر مسلمانان اروپا هستند و این امر نسبت به جنگ سرد، گروه داعش و القاعده در 100 سال اخیر خطر بزرگتری است.
وی درباره روابطش با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا گفت، عربستان با ترامپ، تیمش، خانواده‌اش، همه اشخاصی که در دولت او کار می‌کنند، اعضای کنگره و با بسیاری از اشخاص در ایالات متحده رابطه خوبی دارد، همه نسبت به اهمیت دو کشور در مقابله با خطراتی که با آنها مواجه می‌شوند و اهمیت ادامه روابط در ایجاد آینده‌ای بهتر برای این دو کشور باور دارند.
وی درخصوص میزان همخوانی منافع عربستان با اسرائیل و اینکه آیا در برنامه توسعه عربستان، اسرائیلی جایی دارد یا نه، گفت: به نظر می‌رسد دشمن مشترک و دیدگاه‌های مشترکی برای همکاری اقتصادی داریم. برقراری روابط عربستان با اسرائیل پیش از حل مساله صلح با فلسطینیان امکان‌پذیر نیست، زیرا هر کدام از فلسطین و اسرائیل حق زندگی و همزیستی دارند، تا زمان برقراری صلح میان آن دو منتظر خواهیم ماند و به حمایت از راه‌حل صلح می‌پردازیم، هنگامی که این اتفاق بیفتد، روابط خوب و طبیعی با اسرائیل برقرار خواهیم کرد و برای همه بهتر خواهد شد.
بن سلمان درباره گفت‌وگوی سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین درباره پذیرفتن یا رد کردن برنامه صلح موسوم به «معامله قرن» گفت: پادشاه عربستان به عباس چنین گفت که هرکسی موقعیت خود را بهتر می‌داند و می‌شناسد، به همین دلیل هر آنچه را او مناسب ببیند ما حمایت می‌کنیم. هر آنچه از هم‌پیمان خود آمریکا شنیده بودیم را شرح می‌دهیم و از آن حمایت می‌کنیم تا امور پیش برود، اما اگر این راه‌حل ارائه شده از نظر شما مناسب نیست، راه‌حل نامناسبی است.
وی درخصوص ماهیت واقعی سناریوی «پایان دادن به جنگ در سوریه» گفت: بشار فعلا باقی است و سوریه همچنان عامل نفوذ بلندمدت روسیه بوده و هست، اما معتقدم منافع سوریه در انجام اقدامات ایرانی‌ها در سوریه نیست زیرا اگر این کشور ایدئولوژی خود را تغییر دهد اسد به عروسکی در دست ایران تبدیل خواهد شد.
وی افزود: تحکیم قدرت اسد به نفع خود وی و روسیه است. این مساله به مسکو اجازه خواهد داد نه از طریق ایران بلکه به صورت مستقیم در سوریه نفوذ داشته باشد. این منافع ممکن است از نفوذ ایران به طور چشمگیری بکاهد اما در هر صورت بشار فعلا باقی است و معتقدم جز با جنگ، قدرت را کنار نخواهد گذاشت. او به دنبال کسی برای شروع این جنگ نیست، زیرا این امر خود منجر به درگیری میان روسیه و آمریکا خواهد شد و کسی به دنبال‌ آن نیست.
ولیعهد عربستان درباره توقف درگیری‌ها در سوریه گفت، در حال حاضر بخشی از اراضی این کشور در اختیار بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه است، اما دیگر اراضی آن تحت کنترل معارضین با حمایت آمریکاست. عربستان به دنبال کمک به مردم است، اما به صورت مستقیم آن را ارسال نمی‌کند، بلکه از طریق سازمان ملل، آمریکا و دیگر هم‌پیمانانش آنها را می‌فرستد. امیدواریم اموری که در سوریه روی می‌دهد هر چه سریعتر پایان یابد.
بن سلمان درخصوص تصمیم ترامپ مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه گفت: معتقدیم که نیروهای آمریکا حداقل میان مدت باید در سوریه بمانند، زیرا آمریکا نیاز دارد اسناد و شواهدی برای انجام مذاکره و تحت فشار گذاشتن در اختیار داشته باشد، همچنین در گذرگاه میان حزب‌الله و ایران نیازمند نقاط بررسی و تفتیش است و آمریکا در صورت خروج از سوریه این فرصت‌ها را از دست خواهد داد.
وی درباره اقدامات عربستان در یمن تاکید کرد: ما به دنبال تجزیه انصارالله هستیم.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس سندیکای صنعت برق: 300 قرارداد صنعت برق به علت تغییرات نرخ ارز متوقف و بلاتکلیف باقی مانده‌اند درخواست فلسطینی‌ها از مجامع جهانی برای جلوگیری از وحشی گری صهیونیستها رئیس مرکز منابع انسانی آموزش و پرورش: بیش از 17 هزار نیرو در آموزش و پرورش استخدام می‌شوند قائم مقام وزیر ارشاد خبر داد: تحولات ویژه در حوزه صدور مجوزهای وزارت ارشاد در سال 97 استفاده ابزاری ترامپ از بی‌ثباتی حکومت‌های عرب روسیه: تحریم‌های آمریکا بی‌پاسخ نمی‌ماند دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی خبر داد: رونمایی از 83 دستاورد اقتدارآفرین در روز ملی فناوری هسته‌ای آمریکا: همچنان در سوریه می‌مانیم ولیعهد عربستان: منافع مشترک زیادی با اسرائیل داریم مسجدجامعی پیشنهاد داد: تشکیل کمیته ویژه رسیدگی به استعفای شهردار تهران دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی خبر داد: رونمایی از 83 دستاورد اقتدارآفرین در روز ملی فناوری هسته‌ای حمله موشکی ارتش یمن به پایگاه نیروهای سعودی در نجران تشدید فرار روهینگیایی‌ها از میانمار پوتین 11 ژنرال را برکنار کرد